Wednesday, November 16, 2011

KIRI! KANAN! TERUIH!

Minggu lepaih, aku balik Penang sebab nak attend a few weddings (dua ja sebenarnya). Aku stay kat rumah Ijah, my best friend of 17 years (and counting). One of the weddings yang aku nak attend was Azy's cousin's wedding. Ijah was invited too.

So petang Sabtu tu, aku dan Ijah pun bertolak la ke Bukit Mertajam, where the wedding was held. Aku tak tau jalan, tak berapa terer sangat kat belah sana. So aku tengok Ijah yang dok duduk dengan ayu dan mulut merahnya di sebelah aku.

"Hang tau ka jalan ni?" aku tanya, menggerakkan bibir yang tak semerah Ijah itu.

Ijah amik wedding card tu, pastu studied the map. "Tau."

Fuh.. Lega aku dengaq. "Ok, hang tunjuk jalan la na.."

We went through quiet roads, where there was paddy field and all.

Aku dah mula risau. Ni semua disebabkan oleh insiden PEKAN LAMA BANGI. Masa tu aku dan Azy nak hantaq Ijah balik ke tempat kursus dia somewhere in Bangi. Aku dan Azy sah-sah tak tau jalan, so memang bergantung kat Ijah to lead us there. It was late at night. And it was dark. Bila aku tanya ja Ijah, jawapan dia "Straight ja. Aku tau jalan ni. Aku penah lalu." Sekali tudia! Sampai PEKAN LAMA BANGI.

So kali ni aku risau sesat ke Bukit Kayu Hitam pulak. Kat jalan tu dok nampak bukit dah ni. Kayu pun banyak jugak.

Jadi, aku pun tanya Ijah balik, just to be sure. "Ijah, kita kat mana dalam map ni?" sambil pegang kad kawen sepupu Azy tu.

"Kita takdak dalam map." Ijah jawab. Ha sudah. Memang ke Bukit Kayu Hitam la ni. Kalau tau bawak duit banyak sikit, boleh jugak shopping. "Aku bawak hang jalan short cut RAH." Dia sambung sambil tersenyum sinis, lepaih tengok aku gelabah kot. Senyum nak tunjuk mulut merah la tu.

"Ohh... ok ok."

Tiba-tiba, Ijah bukak cerita "Weh, hang tau dak, aku tengok cita Tamil ni hari tu..." Dia ni memang layan cerita Tamil. Aku, cerita Tamil, layan tengok Paddiyappa ja.

"Ha apa dia?" aku pun nak dengaq dengan excitednya. "Weih ni kot mana ni?" aku tanya Ijah bila kami sampai di satu simpang.

Ijah jawab, "Kiri. Ni, aku nak cerita kat hang. Hang tau tak, cerita Tamil ni kan. Hero dia saja trick pompuan tu kata tak mau kawen dengan pompuan tu. Dia tinggai pompuan tu macam tu ja. Habih tu pompuan tu bengang la... KANAN!"

Aku pun pusing ke kanan dalam keadaaan terketaq-ketaq dan tak sempat nak bagi signal.

"Tak lama lepaih dia tinggai pompuan tu, dia ajak pompuan tu jumpa balik kat ataih puncak bukit... TERUIH!"

Aku pun drive straight kat traffic light tu.

"Dia jumpa pompuan tu, dia kata kat pompuan tu 'I love you', pompuan tu bagi dia penampaq, dia kata lagi 'I love you', pompuan tu tampaq lagi dia - KIRI!"

Aku pun kelam kabut kona kiri masuk pekan kecik kat situ. Macam nak terbalik keta aku.

Tak lama lepaih tu, akhirnya sampai kami kat rumah kenduri tu. Alhamdulillah...

Mana dengan nak bercerita, mana dengan nak bagi direction. Hang bagi bercantum na, Ijah?
Nasib baik aku kenai hang lama, Ijah oi...

No comments:

Post a Comment